
Relacja nauczyciel–uczeń w praktyce jogi
Relacja nauczyciel–uczeń w praktyce jogi
Przeniesienie na grunt europejski standardów tradycyjnej relacji między nauczycielem a uczniem, obecnej w kulturze Wschodu, jest nierealne. Głownie z powodu dużego stopnia podporządkowania lub też całkowitej utraty autonomii ucznia na rzecz mistrza. Na przykład w tantrycznych praktykach guru-jogi, uczeń wizualizuje swego guru jako w pełni oświeconego nauczyciela uosabiającego absolut. W naszej kulturze takie podejście może nieść za sobą ryzyko nadużyć. Poza tym nauczyciele są na ogół zwykłymi (nieoświeconymi) ludźmi…
W naszym społeczeństwie nauczyciel jogi stał się zawodem, który stanowi źródło utrzymania dla wielu osób. Relacja między uczniem a nauczycielem nie jest już tylko relacją dydaktyczną. Uczeń staje się klientem. Stąd też odczuwam potrzebę stworzenia norm, dzięki którym relacja ta będzie w pełni profesjonalna i służąca ochronie oraz dobru ucznia.
Normy etyczne postulowane w pierwszym członie ośmiostopniowej ścieżki jogi wyłożonej przez Patańdżalego w Jogasutrach (ashtanga yoga – yama) wydają się być wystarczające. Przypomnijmy je:
- niekrzywdzenie (ahimsa)
- prawda (satja)
- niekradzenie (asteja)
- wstrzemięźliwość (brahmaczarja)
- niezachłanność (aparigraha)
Normy te są uniwersalne i funkcjonują w kulturze. W przypadku jogi osadzone są one w kontekście egzotycznej tradycji, co może utrudniać ich akceptację, szczególnie osobom rozpoczynającym swoją przygodę na macie. Nasza kultura jest bardzo relatywistyczna, a poszczególne zasady mogą być interpretowane bardzo dowolnie. Ich zdefiniowanie oraz odniesienie do konkretnych sytuacji życiowych może okazać się korzystne i pomocne dla uczniów.
Dość dobrym rozwiązaniem będzie odniesienie się do standardów powstałych na gruncie psychologii, mówiących o relacji między terapeutą a klientem. Dziedziną zarówno psychologii, jak i jogi jest przecież sfera ducha. Wytyczne takie powstały również w obrębie tradycji jogi rozpowszechnionych na całym świecie. Stowarzyszenia Jogi Iyengara kierują się wytycznymi opracowanymi przez mistrza i jego uczniów zawartymi w „Przewodniku do konstytucji dla stowarzyszeń jogi Iyengara” (Puna 2009)
Poniższe wskazówki zostały opracowane na podstawie kodeksów etycznych organizacji zrzeszających psychoterapeutów i Wytycznych Etycznych dla Nauczycieli Jogi Iyengara:
- Nauczyciel jogi stara się przyczyniać do dobra uczniów.
- W swoich działaniach prezentuje uczciwość i szacunek dla godności uczniów, z którymi ma kontakt.
- Nauczyciel jogi rozumie, że istnieje pewna przewaga nauczyciela wobec ucznia i unika jakiegokolwiek wykorzystywania zaufania i potencjalnej zależności uczniów. Wobec tej przewagi nauczyciel jogi rozpoznaje niebezpieczeństwo podwójnej relacji, która może utrudnić relację nauczyciel – uczeń. Podwójna relacja ma miejsce, gdy zachodzą interakcje między nauczycielem i uczniem poza kontekstem relacji nauczyciel – uczeń. Nauczyciel jogi zachowuje nadzwyczajną czujność, jeśli charakter podwójnej relacji staje się intymny.
- Nauczyciel jogi nie podejmuje relacji intymnych z uczniami w trakcie treningu jogi.
- W swojej aktywności nauczyciel szanuje prawo innych osób do posiadania wartości, poglądów i postaw odmiennych od jego własnych.
- Nauczyciel jogi nie dyskryminuje uczniów z uwagi na wiek, płeć, rasę, narodowość, religię, orientację seksualną, niepełnosprawność, światopogląd, wykształcenie, język czy status społeczno-ekonomiczny.
- Nauczyciel jogi powinien ograniczyć swoje nauczanie do metod i obszarów, w których nabył odpowiednie kompetencje poprzez szkolenie lub doświadczenie.
- Nauczyciel jogi jest zobowiązany do zachowania poufności dotyczącej wszystkich informacji, w jakich posiadanie wszedł w związku z prowadzeniem treningu jogi.
- Metody stosowane przez nauczyciela jogi w treningu jogi wymagają zgody ucznia.
- W przypadku osoby niepełnoletniej nauczyciel jogi powinien uzyskać jej zgodę, jak również jej przedstawiciela ustawowego lub osoby faktycznie opiekującej się taką osobą, na trening oraz stosowane w nim metody.
- Nauczyciel jogi nie wykorzystuje finansowo uczniów i innych odbiorców swoich usług.
- Jeśli uczeń zalega z opłatami za usługę jogi, i nauczyciel jogi zamierza skorzystać z pomocy prawnej w tym zakresie, kancelarii windykacyjnej itp., najpierw informuje o tym zamiarze dłużnika dając mu szansę uiszczenia należności.
- Nauczyciel jogi nie przyjmuje korzyści finansowych lub osobistych za skierowanie ucznia do innych specjalistów.
Mam nadzieję, że zasady będą szczególnie pomocne uczniom, którzy mają niepodważalne prawo oceniania kompetencji i profesjonalizmu nauczycieli jogi oraz przyczynią się do podnoszenia standardów w nauczaniu jogi.
Skoro już tu jesteś...
...mamy do Ciebie prośbę. Coraz więcej osób czyta artykuły na portalu Bosonamacie.pl, znajduje tu także informacje o ciekawych warsztatach i wyjazdach.
Nasz portal działa na zasadach non-profit, nie jest firmą, ale efektem pracy i zaangażowania grupy pasjonatów.
Chcemy, by nasz portal pozostał otwarty dla wszystkich czytelników, bez konieczności wprowadzania opłat za dostęp do treści.
Dlatego zwracamy się do Ciebie z prośbą. Wesprzyj nas na Patronite! Nawet symboliczne 10 złotych miesięcznie pomoże nam tworzyć wartościowe treści i rozwijać portal.
Jeśli nasz artykuł był dla Ciebie pomocny, ciekawy lub po prostu lubisz to, co robimy – kliknij logo poniżej i dołącz do grona naszych patronów.
Każde wsparcie ma znaczenie. Dzięki Tobie możemy działać dalej!
Dziękujemy!